Vietnam a jeho kojící propaganda

Když vláda chce, všechno jde

Zhruba před 15 lety jsem žila ve Vietnamu. Tři roky. Byla to úžasná zkušenost. Vietnam mi nabídl jiný pohled na mnoho věcí, neskutečně mě obohatil a s láskou na něj vzpomínám. Byly to skvělé tři roky, přestože byly strávené v komunistické zemi a já osobně mám k této diktatuře poměrně vyhraněný postoj. Kdo zažil tupé chození dokola po školní chodbě a cestovaní maximálně do Východního Německa, kde vás vždy totálně na hranicích prošacovali, mi asi rozumí.

Tomu vietnamskému režimu nešlo něco upřít. Svoji centralizovanou státní propagandu uměla vláda na 100% využít a někdy ji využila k úžasným věcem. Když jsem tam tehdy žila, proběhla obrovská kampaň proti kouření. V televizi, v rádiu, na plakátech po Hanoji, všude byli lidé motivováni, aby přestali kouřit a aby se přidali k celonárodní vlně odporu proti kouření. A oni se opravdu přidali! Každý druhý kuřák v mém okolí tehdy přestal. Nevím, kdo z nich se později ke kouření vrátil, čísla neznám, ale byl to opravdu masový úspěch. A to přesto, že stát tehdy vlastnil (nebo spoluvlastnil?) největší podnik na výrobu cigaret Vinataba. Neuvěřitelné, z našeho pohledu. Ale tam se často děly pro mě neuvěřitelné věci.

V roce 2009, když už jsem ve Vietnamu nežila, tam proběhla další kampaň “Alive & Prosperity” – kampaň o přínosech kojení, která ženy motivovala k plnému kojení do 6 měsíců miminka a která jim vysvětlovala, jak vyhledat pomoc v případě potřeby a nejistoty. S kampaní přišla do Vietnamu nezisková humanitární organizace FHI 360 založená Bill & Melinda Gates Foundation a celý projekt podpořilo Vietnamské ministerstvo zdravotnictví, UNICEF a další organizace. Do roku 2009 bylo méně než 20% dětí do 6 měsíců ve Vietnamu výlučně kojeno! Alarmující číslo. Víte, že firmy vyrábějící umělé mléko ztrácejí zisky v rozvinutém světě, kde se ženy stále více navracejí ke kojení, a vydělávají více a více na chudých zemích, kde je matkám umělé mléko více a více nabízeno!:(( Naštěstí tento nemorální přístup firem se Vietnamu podařilo převálcovat. Do roku 2014 osvětová kampaň zasáhla skrze média, lokální komunitu a lokální nemocnice více než 2,3 milionů matek s dětmi mladší 2 let. Více než 85% dotazovaných matek potvrdilo, že kampaň někde zaznamenaly. Tam, kde kampaň byla intenzivní a podařilo se spolupracovat s nemocnicemi, výlučné kojení do 6 měsíců dítěte dosáhlo neuvěřitelných 65%!

Vietnamská vláda rovněž vytvořila podpůrné prostředí pro kojení tím, že zakázala reklamy na náhražky mateřského mléka prodávané pro děti do 24 měsíců – tak, jak je doporučeno Mezinárodním kodexem WHO. Dále vietnamská vláda zvýšila placenou mateřskou dovolenou ze 4 na 6 měsíců a mnozí zaměstnavatelé založili laktační místnosti, kde ženy mohou kojit nebo odsávat mléko.  „Byla to synergie všech složek tohoto projektu a podpora od tolika partnerů, kteří pracovali na změně chování a postojů Vietnamu vůči kojení“, říká Jean Baker, ředitel programu Alive & Prosperity.

„Kojení je jedním z nejchytřejších investic, které může země udělat,“ říká Laurence Grummer-Strawnová, technický pracovník Ministerstva výživy pro zdraví a rozvoj WHO. Věděl to i Tomáš Baťa, který dával matkám, které kojí, finanční podporu. Národ i zaměstnanci jsou zdravější a spokojenější a to se zaměstnavateli i vládě vyplatí. Ale v žádném případě nejde jen o peníze. Podle WHO pokud by byly všechny děti staré 0-23 měsíců optimálně kojeny, nemuselo by každoročně zemřít přes 800 000 dětí mladších 5 let. Celosvětově se odhaduje, že pouze 1 ze 3 kojenců mladších 6 měsíců je výhradně kojen – což je číslo, které se za dvě desetiletí nezlepšilo. Téměř polovině všech průjmových onemocnění a třetině infekcí dýchacích cest by se předešlo zlepšením kojících návyků v zemích s nízkými a středními příjmy. Kojení je nejlevnější a nejefektivnější způsob jak zlepšit zdraví maličkých dětí.

Zpět k Vietnamu. Už dlouho jsem tam nebyla, ale věřím těmto pozitivním zprávám. Zapadá mi to do vzpomínek, které na tuto zemi mám. Díky za skvělý vzor! A držíme palce, abyste co nejvíce odolali neetickým reklamám, hloupým pověrám a mýtům… Text byl zpracován za použití publikací WHO a UNICEF (WHO: GLOBAL BREASTFEEDING SCORECARD, 2017 Tracking Progress for Breastfeeding Policies and Programmes. UNICEF/T. Viet Hung: Viet Nam breastfeeding campaign normalizes practice, improves rates. 2016)

Zanechat odpověď

Vyplňte detaily níže nebo klikněte na ikonu pro přihlášení:

Logo WordPress.com

Komentujete pomocí vašeho WordPress.com účtu. Odhlásit /  Změnit )

Google photo

Komentujete pomocí vašeho Google účtu. Odhlásit /  Změnit )

Twitter picture

Komentujete pomocí vašeho Twitter účtu. Odhlásit /  Změnit )

Facebook photo

Komentujete pomocí vašeho Facebook účtu. Odhlásit /  Změnit )

Připojování k %s